سامانه اینترنتی ارسال تخلفات به پلیس راهنمایی و رانندگی

تخلفات رانندگی هر ساله خسارات های مالی و جانی بسیار زیادی را به کشور تحمیل می نماید. بطور حتم قانونمندی رانندگان تاثیر بسیار زیادی در کاهش تخلفات رانندگی ایفا مینماید .پلیس راهنمایی و رانندگی برای افزایش قانونمندی در رانندگی که باعث کاهش تصادفات و خسارات های مالی و جانی به جامعه میگردد، تلاش مینماید تا با شناسایی و جریمه افراد متخلف، موجب کاهش تخلفات رانندگی گردد .در این راستا، پلیس راهنمایی و رانندگی از شیوه های مختلفی برای رصد رانندگان متخلف انجام میدهد، که عبارتند از :

دوربین های هوشمند در جاده ها –

استقرار پلیس با دوربین در جاده ها –

گشت های نامحسوس در جاده ها –

—————————————–

دوربین هوشمند راهنمایی و رانندگی در فاصله بین دو اتوبان یا درکنار چراغ‌های راهنمایی نصب میگردد. دوربین‌های هوشمند پلیس راهنمایی و رانندگی این توانایی را دارد که در زمان تخلف، تصویری از خودرو یا موتور شما را ثبت نماید.تصویر خروجی این دوربین‌ها حاوی پلاک خودرو است که در پرونده‌ی راهنمایی رانندگی شخص راننده قرار خواهد گرفت. در بیشتر جاده های کشور،  حدود یک کیلومتر قبل از نصب دوربین هشدار نصب دوربین در جاده ها وجود درد که این باعث میگردد تا رانندگان صورت غیر مجاز خودرو را کاهش دهند تا مورد رسد دوربین قرار نگیرند. انجام این طرح تاثیر بسیار زیادی در کنترل سرعت خودروها از حدود یک کیلومتر قبل از نصب دوربین خواهد داشت. البته بیشتر این دوربین ها بخاطر سیستم لیزری که دارند فقط سرعت غیر مجاز را ثبت مینمایند و تخلفات دیگری از جمله سبقت از چپ،  بین ماشین ها حرکت کردن و نزدیک شدن بیش از حد به ماشین های اطراف را نمیتواند ثبت نماید .و همچنین رانندگان متخلف بعد از عبور از دوربین،  احساس میکنند تا چندین کلیومتر پیش رو هیچ دوربین کنترل و وجود ندارد و به خود اجازه میدهند تا تخلفات رانندگی خود را از بدون هیچ گونه کنترلی انجام دهند.

 در شیوه استقرار پلیس در جاده ها با دوربین، در صورت مشاهده تخلف ماشین های عبوری، افسر پلیس بعد از متوقف کردن خودرو، برگه جریمه را در اختیار راننده  قرار می‌دهد. در این روش،  رانندگان متخلف اگر از قبل محل استقرار پلیس را بدانند و یا در حین رانندگی متوجه حضور پلیس راهنمایی و رانندگی در مسیر جاده ی گردند،  بطور حتم از سرعت غیر مجاز خود خواهند کاست و تلاش مینمایند تا با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در مسیر پیش رو،  از جریمه شدن بدور بمانند. چه بسا که این افراد بعد از گذر از جایگاه کنترلی پیس راهنمایی و رانندگی، تخلفات رانندگی خود را از نو آغاز مینمایند.

در شیوه گشت های نامحسوس، با توجه به خستگی و هزینه زیاد، امکان اینکه افراد زیادی بتوانند حجم گستردهی از جاده های کشور را بصورت نامحسوس کنترل نمایند، بسیار سخت و یا ناممکن میباشد .البته برای آموزش رانندگی در رسانه ها ها از رانندگان متخلف توسط پلیس فیلم گرفته میشود و در رسانه ها پخش میشود که این تاثیر قابل توجهی برای بینندگان ایجاد مینماید تا نشان دهد که پلیس در تلاش است تا هم رانندگی درست را به جامعه آموزش دهد و همچنین امنیت جاده ها کنترل می نماید.

یکی از نکات بسیار مهمی که وجود دارد این است که برخی از رانندگان پس از گذر از دوربیین خودکار دیجیتالی نصب شده و یا پس از عبور از دوربینمحل استقرار پلیس راهنمایی و رانندگی، احساس میکنند که دیگر تحت کنترل نبوده و میتوانند به راحتی تخلفاتی از جمله سرعت های بالا و خطرناک، حرکت کردن بین ماشین ها (لایی کشیدن) سبقت از راست، نزدیک شدن بیش از حد به ماشینهای جلویی، ترمز ناگهانی، عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی را انجام دهند. همچنین در بعضی از نقاط شهری، مناطق بین شهری و یا جاده های خاکی هیچ گونه دوربینی نصب نگردیده و یا پلیسی استقرار ندارد که این خود باعث میگردد تا میزان تخلفات رانندگی و حتی اجتماعی افزایش یابد.

برای حل این مشکل میتوان از افراد مختلف در جامعه درخواست گردد تا در ثبت تخلفات به پلیس راهنمایی و رانندگی کمک نمایند .در حال حاضر بسیاری از ماشین ها برای حفظ امنیت خودروی خود، دوربینی را به جلو و عقب خودروی خود نصب مینمایند تا با ذخیره چند روزه تصاویر ویدئوی در حافظه خودرو و یا موبایل خود، امنیت ماشین خود را افزایش دهید. از جمله مواردی که این فیلم ها بسیار کارامد میباشد، بعد از تصادفات میباشد که پلیس میتواند از آن داده ها بعنوان سند استفاده نماید و استدلال نماید که کدام راننده تخلف نموده است .همچنین در بی نظمی های اجتماعی از جمله تخلفات راهنمایی و رانندگی، افراد تلاش مینمایند تا آن لحظات را با دوربین موبایل خود ثبت نمایند، که این فیلم ها نیز میتواند مورد استفاده مقامات ذیصلاح قرار گیرد. بنابرین با حجم بسیار بالایی از فیلم ها و اسناد روبرو هستیم که میتواند مورد استفاده پلیس راهنمایی و رانندگی قرار گیرد که این اسناد کمک شایانی که شناسایی افراد متخلف خواهد داشت.

در این راستا، توصیه میگردد تا راهنمایی و رانندگی کشور، سامانه ی را بوجود آورد تا افراد بتوانند در آن سامانه ثبت نام نموده و فیلم های ضبط شده بوسیله دوربین موبایل و یا دوربین خودرو که نشان از تخلفات رانندگی افراد متخلف میباشد را برای پلیس راهنمایی و رانندگی ارسال نمایند.

در این سامانه میباید محل درج شماره پلاک خودرو متخلف نیز وجود داشته باشد تا بصورت سیستماتیک، فیلم تخلف ارسالی به پروفایل خودرو مورد نظر قرار گیرد. در این سامانه میباید، زمان و محل انجام تخلف نیز ثبت گردد. در ادامه پلیس با چک کردن این فیلم ها و در صورت صلاحدید، خودرو مورد نظر را جریمه خواهد کرد.

برای ترغیب افراد به ارسال فیلم های خود که تخلفات رانندگی دیگران را ضبط نموده اند، میباید این امکان برای افراد باشد که بتوانند شماره بانکی خود ر ا ثبت نمایند، که بعد از پرداخت جریمه توسط راننده متخلف به حساب دولت، ده درصد  10% از جریمه نقدی خودروی متخلف، بطور خودکار به حساب بانکی ارسال کننده فیلم واریز گردد.

انجام این طرح موجب میگردد تا تخلفاتی از جمله سرعت های بالا و خطرناک، حرکت کردن ناگهانی و خطرناک بین خودرو ها، سبقت خطرناک از راست، نزدیک شدن بیش از حد به خودرو جلویی، ترمز ناگهانی برای سد معبر، عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی، تغییر پلاک خودرو و همچنین معضلات اجتماعی دیگر از جمله مزاحمت برای نوامیس در جاده ها توسط پلیس رصد گردد که این خود باعث گسترش چتر امنیتی پلیس در جامعه خواهد گردید.

در این سامانه میتوان قوانینی از جمله اینکه فیلم ها میباید بیش از یک دقیقه باشد را درج نمود تا بصورت دقیق بتوان تخلفات صورت گرفته را ارزیابی نمود. و اینکه در صورت ارسال چندین فیلم از تخلف رانندگی یک خودرو در زمان و مکان ثابت، این سامانه بصورت خودکار پاداش را برای کسی که فیلم را زودتر و با وضوح کامل ارسال نموده است واریز نماید. همچنین برای حفظ امنیت کسانی که فیلم ارسال می نمایند، فیلم ها می باید فقط در اختیار پلیس قرار میگیرد و برای هیچ کس دیگری از جمله راننده متخلف قابل دیدن نمی باشد. در صورت اعتراض راننده از جریمه صورت گرفته، مرجع ذیصلاح بالاتر فیلم را چک کرده و نظر خود را اعلام میدارد که در صورت تائید، جریمه لحاظ خواهد گردید.

بطور حتم موارد کلیدی و اساسی در اجرای این طرح میباید از طرف تیم کارشناسان رانندگی و الکترونیکی راهنمایی و رانندگی در این سامانه عملیاتی گردد تا انشالله شاهد اجرای دقیق و کارامد این طرح در کشور باشیم .که بطور حتم انجام این طرح ، و اختصاص ده درصدی  10%پاداش به کسانی که فیلم های تخلف رانندگان را به سامانه راهنمایی و رانندگی ارسال میکنند،  باعث میگردد تا رانندگان احساس کنند که در تمامی لحظات مسیر رانندگی خود در حال کنترل شدن میباشند که این تاثیر بسیار زیادی در کاهش میزان تخلفات راهنمایی و رانندگی و همچنین نابسامانی های اجتماعی را دربر خواهد داشت، و در ادامه موجب افزایش امنیت در جامعه، بخصوص در جاده ها خواهد گردید.

سامانه اینترنتی ارسال تخلفات به پلیس 110

برای افزایش امنیت در کشور، میتوان این گونه طرح های بنیادین را در حوزه مختلف نیروی انتظامی از جمله پلیس ١١٠ بوجود آورد. پلیس ١١٠ میتواند در نرم افزار های مختلف موبایل از جمله واتس آپ،  و با همکاری نرم افزار های موبایل،  پروفایل خود را طوری در نرم افزار های قرار دهد تا افراد در لحظات خطر فقط با شماره گیری ١١٠ از داخل نرم افزار های موبایل بتوانند با پلیس ارتباط برقرار کرده و بصورت زنده از محل وقوع حادثه فیلم ارسال نمایند و سامانه پلیس بصورت خودکار محل ارسال فیلم را مشخص نماید. در این صورت پلیس میتواند بسیار سریع از محل وقوع و میزان تهدید آگاه گردد و در صورت نیاز با واکنش سریع در محل حادثه حضور یویبد و از بروز هر گونه حادثه مخربتر جلوگیری نماید. انجام این کار باعث میگردد که همگان به ناظر بودن پلیس در محل حادثه آگاه گردند، که این خود باعث کنترل رفتار افراد در محل حادثه میگردد و و بطور حتم از میزان شدت حادثه خواهد کاست .در صورت نیاز،  فیلم ضبط شده از طرف پلیس میتوان بعنوان سند از آن استفاده گردد.

بطور حتم با انجام این گونه طرح ها در سیستم پلیسی و امنیتی ایران، موجب پیشگیری از جرم، کاهش تخلفات رانندگی و اجتماعی و امنیتی در سطح جامعه، و هچنین افزایش امنیت در کشور خواهیم گردید، انشالله.

—————-

انتشار در خبرگزاریها: 

BultanNews بولتن نیوز

BartarinKhabar برترین خبر

Leave a Reply

Your email address will not be published.